lördag 19 december 2009

När ventilen slutar fundera...

När ventilen slutar fundera… ansträngning
Då de från solen brunfärgframkallande strålarna förhindrades av otäcka mörka moln beslutade jag mig för att gå in i husets värme och hitta på nåt annat trevligt. Kollade igenom min, inte så överfulla, bokhylla efter nåt intressant att läsa. Mina ögon fastnade direkt på en gammal läkarbok från, inte minst sagt, lite äldre tider… Efter att ha bläddrat lite i boken hittade jag en intressant sida om nåt som kan ställa till problem, ja faktiskt, för män i alla åldrar. Kan inte låta bli att inleda med lite egna funderingar; kanske lite utanför ämnet men dock passande på nåt sätt.

Ventilen är en inte helt ovanlig benämning på det manliga könsorganet i mina hemtrakter; skillnaderna är inte stora och båda fungerar i mångt och mycket på samma sätt. En av likheterna visar sig ofta vid morgonens första toalettbesök då man också gör sina behov. Att stående ge sig på en urinering i den tidiga morgontimman och kanske med en ofta för hög ventilelevation, ja höjd då, är lika med att utföra en vansinnig och omdömeslös handling enligt mina erfarenheter. Hur man än vrider och justerar munstycket i ventilen så ändras varken omfång eller riktning av strålen – den vill helt enkelt inte krympa till toalettringens storlek! Denna handling blir i sig densamma som då hundar pinkar in sitt revir. Om man inte torkar upp efter sig kan det mynna ut i en ren krigshandling mot de övriga i familjen. Hur göra!? Mig veterligen finns bara ett sätt, placera röven på toalettsitsen och utför behoven i lugn och ro, se dock till att om möjligt minska längd och ventilelevation för att inte också dra på er ett kalsongbyte.

Nu raskt över till rubrikens innehåll!

Skrev ”när ventilen slutar fundera” men skulle lika gärna kunna skriva ”när ventilen slutar fungera” blir ju i och för sig samma sak på nåt sätt. Vad jag menar med detta är att det finns ett tråkigt fenomen som heter impotens och som absolut inte är nåt att skoja om. Många med samma utrustning som jag har lider av detta och i mina tankegångar är det förmodligen en av de värsta saker man kan dra på sig. Turligt nog lider jag inte av detta men man vet ju aldrig med stigande ålder och så…
För er som inte riktigt vet vad impotens är så kommer här ett utdrag ur min, inte minst sagt, intressanta och läsvärda bok ”Hemmets illustrerade läkarbok” av Dr William Dickstone. Vet inte om man ska säga att hans efternamn är opassande eller passande i detta känsliga ämne… Några varningens ord innan ni läser, texten kanske inte riktigt överensstämmer med dagens syn och symptombeskrivning på impotens men är ändå intressant, boken är skriven på 30-talet. Tror att den där Dr William var en trevlig kille på sin tid… Jag får som för mig det.


Med impotens avses bristande förmåga hos mannen att utöva samlag. Orsakerna kunna vara många. Ofta rör det sig om en rent psykisk defekt som i många fall lätt kan botas av läkare. I andra fall rör det sig om organisk missbildning som är omöjlig att bota. Impotens kan också uppkomma som följd av sexuella orgier under ungdomstiden och som tecken på inträdande ålderdom. Överhuvud taget kan man tillråda varje impotent man att söka läkarhjälp då denna abnormitet kan botas i långt större utsträckning än man vanligen tror. Icke heller bör någon av falsk blyghet avhålla sig från att söka bot för denna åkomma.

Trots den något ålderstigna texten, och synen på impotens, så har faktiskt Dr William en del poänger i vad han skriver. Ska kolla om jag hittar nåt mer i denna bok som kan vara av intresse. Det finns faktiskt en hel del fina saker som kan vara av allmänt intresse, inte för att jag nu har tänkt blogga om medicinska spörsmål, men det kan ju vara kul att veta hur man såg på saker och ting förr i tiden... Ahaaa nu ser jag, så var det ja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar